Wednesday, March 3, 2010

Viva Vee! Artikel Pertama Di Akhbar Mingguan Mstar 28/2/10


Salam sejahtera kepada semua pembaca dan salam pengenalan dari saya seikhlas hati. Saya menulis buat pertama kalinya sepanjang umur hidup saya untuk tatapan umum. Siapa sangka sejarah ini sejajar dengan penerbitan sulung suratkhabar Mstar; satu penghargaan yang tidak ternilai bagi diri saya. Satu lagi langkah yang mengorak perjalanan dan pencapaian bagi diri saya secara peribadi, sudah tentu satu pencapaian yang saya rasa cukup terharu dan berbangga kerana kepercayaan yang diberikan oleh pihak pengarang kepada diri yang kerdil ini untuk menulis dalam ruangan yang tersendiri.

Umum memang tidak mengenali saya dengan dekat kerana itulah pendirian diri saya dari dulu lagi untuk menghadkan dari menjaja cerita peribadi. Alhamdulillah, peminat menerima saya seadanya dan dengan berkat sokongan dari semua saya mencapai apa yang saya ada sekarang ini. Tidak dapat saya membalas segala apa yang telah diberikan, semangat yang disuntik untuk terus berkarya sebagai anak seni; hanya Tuhan yang Maha Esa yang dapat membalas budi anda semua.

Gelaran ‘Perempuan Melayu Terakhir’ adalah satu jolokan nama yang begitu kuat kepada diri saya. Sinonim dengan persepsi itu, saya terus dipahat di mata dan hati peminat sebagai ‘ikon’ seorang perempuan melayu. Apa yang anda tidak tahu adalah saya sebenarnya seorang yang amat ‘adventurous’, bertentang dengan ‘idealistik’ perempuan melayu. Tetapi bagi saya, itulah cabaran bagi setiap perempuan melayu sekarang ini dimana kami harus mengimbangi ciri-ciri kelembutan perempuan melayu, peradaban timur, peradaban agama dan tuntutan arus permodenan. Siapa kata wanita itu hidupnya tak mencabar?

Buat anda semua perempuan timur, tidak kira bangsa atau agama, kita patut berbangga dengan akar umbi kita, asal usul kita, apa yang kita pegang selama ini. Biarlah masa beredar selajunya membawa kita ke hadapan, tetapi jangan biarkan kerana terpahat dengan satu pegangan kita ditakuk dan tertinggal ke belakang. Kita juga boleh menjadi moden tanpa menggadai peradaban kita, bukan begitu?

Terima kasih sekali lagi kepada sidang pengarang dan anda semua yang tidak jemu menyokong saya. Maaf dari saya sekiranya ada mengguris hati. Insyaallah, kita berjumpa lagi minggu hadapan.

Ikhlas

Vanidah Imran

(Saya boleh dihubungi di Facebook – Vanidah Imran FC)

3 comments:

shazzain said...

Congrats! hope to be reading more of your articles...

Vanidah said...

thanks shazz! will write more to come!

cadburrygegerlz said...

hye kak vee ..
sy bangga dgn akak ..
akhirnya akak berjaya jd super star ..
doakan akak berjaya smapi ble2 ..
love damn much ..