Friday, August 27, 2010

Buat anak, buang anak...

Sering soalan yang diajukan kepada Vee adalah bagaimana Vee membahagikan masa antara keluarga dan kerjaya. Jawapannya, bukan mudah!

Walau sesibuk mana sekalipun, Vee dan suami akan mencari jalan untuk meluangkan masa yang berkualiti dengan anak-anak.

Bersalaman, berpelukan dan memberikan ciuman di waktu pagi sebelum ke sekolah, bersarapan bersama sambil bertanyakan perihal sekolah ataupun membaca buku cerita (bedtime stories) sebelum tidur adalah antara amalan yang Vee dan suami percaya akan membantu keyakinan dan kestabilan emosi anak-anak.

Vee percaya untuk anak-anak cemerlang, kita sebagai ibubapa jangan terlalu mendesak dengan meletakkan harapan yang menggunung kepada mereka. Kanak-kanak mempunyai cara mereka dan setiap kanak-kanak adalah individu tersendiri. Dengan mencurahkan kasih-sayang dan didikan, insyaallah, mereka akan membesar sebagai johan! Meminjam ‘motto’ popular di sekitar awal 80an yang digunakan oleh syarikat pengeluar susu tepung Dumex!

Terlalu banyak kes-kes penderaan kanak-kanak, buang bayi, anak-anak luar nikah yang tidak didaftar dan sebagainya telah Vee baca dilaporkan di dalam akhbar setiap hari. Perkara ini cukup membimbangkan. Ini tidak termasuk kes-kes jenayah yang semakin berleluasa yang dilaporkan saban hari di akhbar-akhbar harian.

Berdasarkan kepada laporan rasmi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008. Angka ini amat menyedihkan, dimana silapnya sehingga negara kita ini mempunyai angka statistik sedemikian rupa.

Sebagai ibu, Vee terpanggil untuk menyatakan perasaan bimbang tentang nilai-nilai moral dan kebudayaan dalam mencapai ke arah negara moden yang membangun. Dan Vee percaya bukan Vee seorang sahaja yang mempunyai perasaan ini.

Di dalam industri perfileman, setiap warkah atau hasilan adalah pembawa mesej. Samada ianya dirancangkan atau tidak, setiap filem yang terhasil mempunyai pengaruh terhadap penontonnya. Ianya adalah satu media yang amat berkuasa kerana ianya mepamerkan kehidupan.

Tentunya filem-filem barat menjadi tontonan utama para remaja dan muda-mudi. Hiburan tidak menjadi masaalah sekiranya kita tahu akan batasan kita.

Tetapi penonton kita seharusnya tahu sesungguhnya budaya kita dan budaya barat memang jauh berbeza. Kita mempunyai batas-batas agama dan nilai-nilai murni moral yang dijaga untuk kesejahteraan bersama.

Dibandingkan dengan barat, nilai moral mereka berubah-ubah mengikut desakan laungan kebebasan bersuara mereka. Jadi apa yang dianggap di sini dari dulu lagi sebagai satu larangan, di mata mereka mungkin tidak.

Filem-filem karya kita lewat ini banyak mempamerkan isu-isu gejala sosial dan ada yang ditangani dengan ilmiah dan ada yang setakat untuk mengaut keuntungan. Gejala rempit dimartabatkan, ‘gangsterisme’ diagungkan. Tidak dinafikan, ianya mungkin dihasilkan di atas tiket ‘hiburan’ semata-mata. Tidak dinafikan juga, itu yang ditagihkan oleh penonton filem melayu kerana filem sebegini yang mendapat jualan tiket yang tinggi.

Penonton mesti tahu untuk membezakan apa yang baik dan apa yang tidak. Sebagai pembikin filem, apa yang dihasilkan adalah seni, dan lazim setiap karya seni yang dihasilkan adalah tiada yang salah dan tiada yang betul. Ianya adalah subjektif, terpulang kepada inividu untuk menafsirnya.

Walaubagaimanapun, kita tidak boleh menuding jari terhadap isu keruntuhan moral pada remaja sekarang terhadap sesuatu bidang sahaja, ianya adalah tanggungjawab bersama, tanggungjawab semua. Perfileman akan sentiasa ada di sini, akan sentiasa hidup. Untuk pengkarya filem dan apa jua bentuk penerbitan hiburan, kita semua mempunyai tanggungjawab terhadap pembangunan sosial dan budaya.

Jadi, jangan letakkan kesalahan itu di atas bahu sesiapa, sesungguhnya, kita semua secara bersama bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku. Semoga kita semua mendapatkan keredhaan dan keberkatan dari segala apa yang kita lakukan.

Salam sejahtera.

Vanidah Imran

(Vee boleh dihubungi di laman FaceBook - Vanidah Imran FC)

4 comments:

Kisah7900 said...

dh xde kije dorang tu..buat anak buang anak..dh mcm zaman jahiliah..nauzubillah

p/s Eh2...dh tukar layout blog...nice n cool

slmt berpuasa kak vee..

Anonymous said...

hai..dh tukar layout blog..nice n cool

kak vee slmt berpuasa..

luv
shila

Yong Taufu said...

Jalan jalan ke akhirat semakin dekat.. peringatan kepada kita jua.. moga terlindung dari perkara terkutuk sebegini..InsyaAllah,,.

viruspadu said...

Suka tengok vee dan suami :)